З розвитком онлайн-засобів поширення інформації, в тому числі соцмереж, в поширенні інформації зникли традиційні фільтри у вигляді, наприклад, редакцій ЗМІ. Тепер кожна людина зі смартфоном чи ПК стає засобом масової інформації.

Згідно з результатами опитування «ДЕМОКРАТІЯ, ПРАВА І СВОБОДИ ГРОМАДЯН ТА МЕДІАСПОЖИВАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ», яке у липні 2022 року провів Київський міжнародний інститут соціології на замовлення громадянської мережі «Опора», ми бачимо наступне.

вперше соціальні мережі стали головним джерелом інформації для українців, випередивши традиційного лідера – телебачення.
при цьому українці продовжують значно більше довіряти телебаченню, але нові виклики, зокрема потреба швидко отримувати необхідну інформацію, схиляють їх в бік соцмереж.
попри всі застереження, серед соцмереж впевнено лідирує телеграм.
через брак часу і екстремальні умови, найбільш затребувані – короткі відео та короткі інформаційні повідомлення.
як засіб особистого спілкування впевненим лідером є viber. Щодо цього месенджеру є багато міфів, зокрема щодо його російськості, проте правда в тому, що він ніколи не був російським і зараз належить японському інвестиційному фонду rakuten.
ще один показник, який свідчить про значно більшу довіру українців до телебачення, в першу чергу – до єдиного телемарафону.
варто звернути увагу, що українці виступають за свободу слова, і, водночас, за право держави в умовах війни здійснювати контроль інформацію, тобто – за обмеження цієї свободи слова.
понад 50% українців відчувають здатність до верифікації інформації, проте хочуть, щоб держава боролася з фейками та пропагандою.

Ці результати наочно демонструють, що свобода слова є важливою цінністю для українців. Але розуміючи ситуацію в країні і стикаючись з проявами російської пропаганди, громадяни хочуть, щоб частину функцій з фільтрації контенту для них виконала держава (хоча самі вважають себе здатними відрізнити фейк від правди понад 50% громадян)..

Домінування Телеграм-каналів як джерела інформації доводить, що традиційні формати інформування, від телебачення до онлайн-ЗМІ, втрачають актуальність і не встигають за розвитком технологій та суспільства. Їх популярність зумовлена не довірою, а переважно зручним форматом отримання інформації.

Головний результат цього опитування – українцям конче потрібна навчальна програма з медіаграмотності і інформаційної гігієни загальнонаціонального рівня.

Детальніше про це та основи інформаційної гігієни в лекції Юрія Гончаренка «Про інформаційну гігієну та її роль в сучасному світі. Погляд з країни, що веде війну» та подальших статтях:

запис прямої трансляції лекції

Наші сторінки в соцмережах:

Залишити відповідь