Московський патріархат на окупованій частині Херсонщині покликаний здебільшого реалізовувати пропагандистську складову та використовується власне як інструмент легітимації окупаційної влади або ідеологічної пропаганди. За офіційним російським реєстром на Херсонщині зареєстровані 96 різних об’єктів, так чи інакше пов’язаних із московським патріархатом: від окремих церков до єпархій.

Найбільш активно православна церква московського патріархату працює у Скадовську — у тамтешньої єпархії зокрема є телеграм-канал. Інші церкви в окупованій Херсонщині так активно комунікацію не проводять.

Одним із найбільш яскравих представників пропагандистів від церкви в окупованій частині Херсонщини є священник Геннадій Шкіль.

Геннадій Шкіль

Фото: Соцмережі Шкіля

Автор: Соцмережі Шкіля

Разом із сином Назаром він має підозру від СБУ у колабораційній діяльності, запереченні збройної агресії РФ, посяганні на територіальну цілісність і недоторканність України. Вітім, Шкіль мав проросійські погляди ще до початку повномасштабного вторгнення. У 2018 році він долучився до флешмобу на підтримку УПЦ (МП) від «тиску влади» і запропонував співробітникам Служби безпеки України відмовитися від ведення подібних справ або затягувати їх.

Геннадій Шкіль

Фото: Соцмережі Шкіля

Автор: Соцмережі Шкіля

У 2022 році, після повномасштабного вторгнення та окупації Херсона, Геннадій Шкіль зазначив, що попри комендантську годину проводитиме нічне богослужіння, а згодом разом із синами долучився до окупаційного параду 9 травня. Шкіль був і є активним у Телеграм та ТікТок. Він зокрема активно заперечував масові вбивства російськими окупантами місцевих жителів в Ізюмі на Харківщині, — загалом в його дописах і відео завжди було і є багато російської пропаганди, прикритої начебто православною вірою. Власне, закріпив свою приналежність до окупаційної влади Шкіль іще у червні 2022 року, коли його пропагандистську статтю оприлюднили в одній з російських газет, яку поширювали в тоді ще окупованому Херсоні.

Газета, яку поширювали росіяни в Херсоні у 2022 році

Фото: kavun.city

Автор: kavun.city

У листопаді 2024 року Суд виніс вирок у справі архімандрита Української православної церкви (Московського патріархату), який підтримав окупацію Херсонської області. За матеріалами Служби безпеки 15 років тюрми за держзраду заочно отримав екснастоятель собору Херсонської єпархії УПЦ (МП) Олексій, який переховується у Криму. За даними відомства, після того, як російська армія захопила Херсон, архімандрит пішов на співпрацю з окупантами і очільником окупаційної адміністрації Володимиром Сальдо. Останнього він «регулярно запрошував у храм для прокремлівських виступів перед вірянами».

Загалом не так багато священиків на Херсонщині, які вже отримали свої підозри від українських правоохоронців.

Якщо аналізувати в цілому дії московського патріархату на території окупованої частини Херсонщини, то можна виділити основні напрямки реалізації окупаційної політики, яку церква здійснює:

1. Церква як тил армії. Приміром один із нещодавніх постів — подарунок автівки «Нива» для російських військових — це демонстративна участь священників у забезпеченні армії РФ.

Церква зображається не як поза політикою, а як активний учасник війни на боці Росії. Ключовий меседж: «віруючі жертвують для армії, отже війна — це свята справа».

Священики дарують «Ниву» російським військовим

Фото: Окупаційний телеграм-канал

Автор: Окупаційний телеграм-канал

2. Легітимація окупаційних структур. Священики в окупації активно беруть участь у богослужіннях з окупаційними структурами. Включення російських силових структур у церковний календар показує, що саме Росія «захищає людей» і «має традицію». Фактично це створення симбіозу: держава = армія + церква.

3. Демонізація ЗСУ. Це одне з основних завдань церковних пропагандистів в окупованій частині Херсонщини. Один із типових прийомів — представити українську армію як «ворогів святинь», які обстрілюють самі ж росіяни, створення картинки «ЗСУ воюють проти православ’я та мирних жителів».

Пошкоджена в окупації церква

Фото: Окупаційний телеграм-канал

Автор: Окупаційний телеграм-канал

4. Спільність «Русского мира». Колаборанти на службі у Росії на окупованій частині Херсонщини позиціонують себе як органічну частину церковного життя, змішують релігію і політику. У всіх богослужіннях повторюється фраза «молитва о Святой Руси». Це ідеологічний конструкт, який легітимізує концепт «єдності Росії, України та Білорусі під Москвою», який є абсолютно штучним.

5. Освітньо-ідеологічна робота. Священники в окупації активно співпрацюють зі школами та загалом дитячими закладами. Також в окупації впроваджують російські освітні стандарти «Основ православной культуры» як частини пропаганди.

6. «Нормалізація життя» в окупації через побут і традиції. Виходячи з публікацій окупантів, де є багато інформації про релігійні пости, ремонт храмів, святкування — створюється ілюзію стабільності, автори активно відволікають від війни. У постах колаборанти підкреслюють: «храми працюють, громади єдині, йде духовне життя». Це меседж для внутрішньої легітимації окупації. У дописах найбільше зустрічаються ключові «маркери окупації»: «Свята Русь»; участь силових структур РФ (армії, МНС тощо); меседж «ЗСУ атакують храми»; присутність колаборантів (Сальдо, місцеві «глави округів» тощо).

Отже, Московський патріархат у Херсонській області виконує роль релігійної обгортки для політичної та воєнної окупаційної пропаганди. Через богослужіння, соціальні проєкти, роботу зі школами та показову «гуманітарку» він створює видимість легітимності російської влади, змішує віру та політику, а також активно поширює наративи «Русского мира». Священики московського патріархату «благословляють» російських військових воювати проти українців, а також є свідчення того, що у храмах в окупованій Херсонщині переховують російську зброю.

Ілюзія мирного життя в окупації

Фото: Окупаційний телеграм-канал

Автор: Окупаційний телеграм-канал

Джерело: “Кавун.City”


Новину створено за матеріалами сайту “Кавун.City” в межах проєкту “Посилення голосу прифронтових медіа: Партнерство для розширення впливу”, який має на меті допомогти гіперлокальним ЗМІ розширити свою аудиторію та підвищити їхній вплив на інформаційний простір. Вся відповідальність за зміст та достовірність інформації лежить на редакції сайту “Кавун.City”.

Дослідницько-аналітична група InfoLight.UA здійснює загальну перевірку матеріалів сайтів, які підтримується в рамках проєкту, та виключає з нього редакції, які свідомо поширюють неправдиву інформацію та російську пропаганду.

Автор: Пушкарьова Світлана

Залишити відповідь