Захист особистого медіаполя завжди пов’язаний з аналізом співвідношення фактів і суджень у повідомленні, свідомим розумінням того, хто, чому і в чиїх інтересах подає інформацію, з необхідністю перевірки як джерел інформації, так і власне контенту.

Саме тому найбільша кількість маніпуляцій пов’язані з бажанням авторів вимкнути у споживача раціональні механізми сприйняття інформації. Найкраще це вдається маніпуляторам через емоційний вплив і вплив через цінності. Адже коли ми співчуваємо або говоримо про «вічні цінності», «традиційні цінності», тобто про те, що не обговорюється, ми реагуємо підсвідомо. Під впливом сильних емоцій ми здатні на імпульсивні рішення, моментальні реакції/дії, усвідомлення яких приходить пізніше.

Маніпуляції емоціями та цінностями особливо поширені під час інформаційно-смислової війни, оскільки «зброя» цих маніпуляцій є невидимою, але дуже ефективною. Людина, яка не аналізує, а автоматично діє під впливом, є бажаним об’єктом у цій війні. Таку людину легко емоційно розхитати, вона стає розгубленою, обеззброєною, майже беззахисною перед чужими агресивними смислами.

Тому для укріплення і посилення особистого медіаполя, для власного захисту треба постійно застосовувати критичне раціональне мислення та інструменти медіаграмотності.

Замість того, щоб під час перегляду телевізійних чи інтернет-новин одразу бігти за валідолом, спробуйте увімкнути раціональний аналіз, а не емоційний формат «зрада – перемога».

Саме у форматі «чорне – біле» існують пропагандистські меседжі, функціонує так звана мова плакату. Гасла, слогани, плакати надихають на певні дії, але вони не містять у собі багатство і різноманітність життя, не можуть і не мають замінити особисті роздуми, погляди, позицію і життєвий досвід. Не варто сприймати новини і події у парадигмі «зрада – перемога», адже це зазвичай саме те, що потрібно маніпуляторам. Життя набагато складніше і багатогранніше, аніж чорно-білі кольори.

Автор: Майданюк Валерій

Залишити відповідь