Масштаби діяльності російської фабрики тролів вражають, а її жертвами стають впливові медіа та цілі країни, котрі навіть не підозрюють, що їхнім інформаційним простором диригують російські спецслужби.

Путінський режим зробив висновки з серії «кольорових революцій» та «Арабської весни», та вирішив замість оборони в Інтернеті, бити першим. За допомогою російських рекламних агентств Кремль створив цілі “фабрики тролів”.

Автори книги «Війна лайків. Зброя в руках соціальних мереж» П. В. Сінґер та Емерсон Т. Брукінґ описують вражаючі факти, наскільки далеко зайшла діяльність російської фабрики тролів і як вони використовують західні демократії для їх обману та руйнації.

Російські пропагандистські підрозділи складаються з величезної онлайн-армії оплачуваних коментаторів, які маніпулюють суспільною думкою через індивідуальні акаунти в соціальних мережах. Російські “веб-бригади” привернули суспільну увагу своєю роллю у президентських виборах у США та голосуванні за Брекзит у 2016 році, але потім їхня підривана діяльність набула ширших масштабів.

Під прикриттям організації з посередньою назвою “Агентства інтернет-досліджень”, розташованого в Санкт-Петербурзі російські студенти та офісні працівники отримували завдання – писати сотні постів у соцмережах щодня, під різними акаунтами й перехоплювати обговорення та поширювати дезінформацію на користь Росії чи на шкоду її конкурентам. За цю роботу їм платять близько 1500 доларів на місяць, а ті, хто працює з іноземною аудиторією у Facebook, отримують удвічі більше.

Масштаби впливу російської павутини

Росіяни глибоко залізли в американську внутрішню політику та інформаційний простір.

До прикладу, один з акаунтів під назвою @Ten_GOP, який називав себе “неофіційний Twitter-акаунт республіканців штату Теннессі”, поширював новини та політичну інформацію та набрав понад 136 тисяч підписників – удесятеро більше за офіційний акаунт Республіканської партії Теннессі. І він виявився продуктом російської фабрики тролів! Його повідомлення ретвітнули мільйони разів, особливо після того, як їх поширили помітні фігури зі штабу Трампа, такі як Дональд Трамп-молодший та Майкл Флінн. У день виборів цей акаунт став сьомим за кількістю ретвітів у Twitter.

Росіяни активно працюють над видаванням своїх тролів за варте довіри джерело новин. Зокрема, акаунт @tpartynews із фотографією Конституції США на заставці позиціонував себе як ресурс свіжих новин для консервативних прихильників Руху чаювання. Ця російська “обманка” місяцями поширювала антиіммігрантські та протрампівські повідомлення, і за нею стежили близько 22 тисяч людей.

Видаючи себе за “звичайних” американських громадян, російські “тролі” створювали образи нібито вартих довіри людей – бабусі, робітника з глибинки, ветерана – і висловлювали “власну” думку про поточні події. Один із колишніх працівників “Агентства інтернет-досліджень”, Алан Баскаєв, визнав, що писати від стількох особистостей англійською було виснажливо, адже потрібно було швидко переключатися між образами та сленгами “селюка з Кентуккі”, “білого робітника з Міннесоти” та “афроамериканця з Нью-Йорка”.

Російські фейкові акаунти видавали себе за всіх: від правих активістів до чорних активістів, які закликали лівих голосувати за Джилл Стайн. Наприклад, “Blacktivist”, який видавав себе за афроамериканця, насправді був російським “хіпстером” із Санкт-Петербурга. Його пости у Facebook поширили неймовірні 103,8 мільйона разів (!!!). Ще раз: 103 мільйони разів американці поширили пост путінського троля з Петербурга, вважаючи його думкою «простого американця»!

Маніпулюючи довірою читачів, інженери дезінформації переконували тисячі, а іноді й мільйони людей сприймати їхні повідомлення серйозно та поширювати їх у власних мережах. За даними 2016 року, російські посередники придбали стільки Facebook-реклами, що ці повідомлення становили 24% контенту, що значно більше, ніж зазвичай можуть мріяти маркетингові фірми.

Вплив цієї операції зростав завдяки тому, як зусилля в одній соціальній мережі доповнювали активність в іншій. Дослідження лише 28 акаунтів, керованих російським урядом, виявило, що вони зібрали 145 мільйонів лайків, коментарів та переглядів відео. Ці акаунти також надавали візуальну підтримку, яку потім використовували інші тролі у Facebook та Twitter.

Повідомлення набували ще більшої сили, коли виходили за межі соцмереж, адже професійні інформаційні агентства, оточені соцмережами, почали вставляти пости онлайнових “лідерів думок” у власні новини.

Особливо ефективним був Twitter-акаунт @Jenn_Abrams, який видавав себе за зухвалу американську тінейджерку. Цей акаунт набрав близько 70 тисяч підписників, а путінського троля “Дженн” цитували у повідомленнях BBC News, CNN, The New York Times, Washington Post, Sky News та  ще близько двох десятків американських, британських, індійських та інших відомих ЗМІ, включаючи, що не дивно, Russia Today та Sputnik. Лише через декілька років Twitter видалив “Дженн” як чергове творіння російського “Агентства інтернет-досліджень”.

Фейсбук групами та мережами у США керували із санкт-петербурзького офісу “Агентства інтернет-досліджень”, і завдяки поєднанню онлайн-розкрутки з масованим викупом реклами пости латентних російських спільнот досягали 4 мільйонів переглядів у Facebook.

Як і кампанії цькування всередині Росії, “маріонетки” атакували критиків Путіна за кордоном, особливо тих, хто розслідував кампанії дезінформації. Коли журналістка Джессіка Аро опублікувала дані про фейкові акаунти, її атакували з усіх боків: від постів про те, що вона “нацистка” та “наркодилерка”, до фейкових повідомлень нібито від її померлого батька. Такі атаки не лише затикають рота основним мішеням, але й відлякують інших від такої загрозливої роботи.

Британія  під прицілом

 Мішенню була не тільки Америка, але й Британія. Дослідники виявили зв’язок між акаунтами, що просували тему #UniteTheRight – ультраправих протестів у Шарлоттсвіллі. Один із головних акаунтів щодня поширював “хейтерські” повідомлення о 8:00 за московським часом. Дослідивши його активність, виявилося, що упродовж чотирьох років він публікував близько сотні твітів на день, загалом понад 130 тисяч повідомлень. Спочатку він підтримував ультраправу британську партію ЮКІП, потім просував позицію Росії у конфлікті з Україною, далі обстоював Брекзит. Після обрання Трампа президентом акаунт перемкнувся на протести ультраправих за “свободу слова”.

Коли іноземні громадяни виступають проти підтримки України, захищають політику Путіна, роздмухують польсько-українську ворожнечу чи антиєвропейські настрої – варто розуміти, що перед нами часто можуть бути або приховані російські тролі з добрим знанням іноземної мови, або їхні обдурені жертви, над інформаційною обробкою яких кремлівські пропагандисти працювали роками. Ці “маріонетки” активні й досі, завжди готові сіяти гнів та розкол серед жертв Росії, що свідчить про постійний і еволюційний характер російської інформаційної війни.

Автор: Майданюк Валерій

Залишити відповідь