Знайома ситуація, коли про якийсь антиукраїнський фейк раптом одночасно написало декілька Telegram-каналів з вашого списку, серед яких і канали про політику, і про розваги, і про новини вашого регіону, і навіть канал про рецепти чи ремонт авто?! А це тому, що ці канали є частиною так званої «сітки», котра маскується під різні «незалежні» один від одного канали. Серед таких є й «сплячі» та начебто й недотичні до політики канали. Але у слушний момент, зібравши достатню кількість підписників, вони почнуть викидати пропаганду на широке коло слухачів.
У сучасному інформаційному просторі Telegram-канали стали потужним інструментом для поширення інформації, анонімних інсайдів та формування громадської думки. Проте за лаштунками багатьох з них стоять не поодинокі ініціативи, а цілі анонімні сітки каналів – це група Telegram-каналів (зазвичай від 5 до 20), які об’єднані єдиною системою управління та ідеологією. Їхня основна мета – швидке й масове поширення певних наративів серед якомога більшої кількості підписників.
Хто стоїть за сіткою?
Небезпека таких сіток криється у вразливій здатності людини вірити в інформацію, почуту з різних, на перший погляд, «незалежних» джерел. Якщо про абсурдну і шокуючу інформацію про мобілізацію, армію чи корупцію український громадянин почув з кількох «незалежних» каналів, він в рази більше схильний повірити у такий інформаційний вкид, аніж якби почув з одного телеграм-каналу. На це й розраховують пропагандисти, масштабуючи вплив своїх меседжів.
Ключова особливість сіток – це одночасне репощення або публікація ідентичних “вкидів” у всіх каналах сітки. При цьому оформлення публікації адаптується під специфіку кожного каналу (наприклад, політичний, військовий чи аналітичний). Цікаво, що кожен канал у сітці може бути орієнтований на різну аудиторію (наприклад, жінок за 40, геймерів, студентів), але всі вони просуватимуть одні й ті самі наративи.
А над такою сіткою зазвичай працює ціла команда. Структура типової Telegram-сітки включає групу фахівців, які працюють, щоб донести нам потрібну замовникам інформацію:
- Власник, який фінансує та контролює діяльність сітки.
- Куратор, який відповідає за роздачу технічних завдань і контроль їх виконання.
- Головний редактор – публікує підготовлені матеріали в конкретний час.
- PR-менеджер: займається просуванням каналів.
- Дизайнер: створює візуальне оформлення публікацій – і гарною картинкою майже на 90 % формує наше зацікавлення інформацією.
- Райтер – автор текстового контенту.
- Технічні працівники – здійснюють супровід, просування каналів та можуть використовувати ботів для штучної “накрутки” переглядів.
В Україні діють багато анонімних Telegram-каналів, що публікують непідтверджені політичні інсайди та суб’єктивні погляди на міжнародні відносини в чотирикутнику Україна, Росія, США, ЄС. Тональність їхніх постів часто нагадує російську пропаганду або ж медіа, лояльні до колишніх політиків-регіоналів.
Ці канали часто репостять один одного або цитуються каналами маргінальних українських політиків. Більше того, їх активно цитують Telegram-канали з РФ чи окупованих Росією територій (так званих Л/ДНР).
Така взаємодія може свідчити про дві речі:
Єдина мережа: Ці анонімні канали можуть становити єдину мережу, що працює в інтересах певних політиків і вигідна Кремлю.
Взаємний піар: Це може бути способом взаємного збільшення аудиторії, коли канали цитують один одного із закликом до підписки.
Нарощування аудиторії каналів може здійснюватися не тільки через якісний контент, але й за допомогою ботів та фейкових користувачів. Організації, переважно з Росії, пропонують “накачати” канал “фейковими” підписниками, створюючи ілюзію соціального схвалення.
Виявити канал із фейковою аудиторією можна за показником ERR (Engagement Rate Ratio) – співвідношення переглядів посту до кількості читачів. У фейкових каналах ERR зазвичай становить до 20%. Якщо канал є частиною сітки, його ERR може бути 50% і вище, оскільки канали репостять один одного, збільшуючи перегляди.
Тому варто бути пильними та критично оцінювати інформацію, що надходить з Telegram-каналів, особливо якщо вони анонімні та регулярно цитують одне одного. Також звертайте увагу на те, кого цитує обраний вами канал. Часто для ефективного впливу та формування думки сотень тисяч громадян пропагандистам одного каналу недостатньо – для цього використовується ціла мережа.
Залишити відповідь