Соціальні мереж та особливо відеоконтент, значно випередили телебачення та традиційні вебсайти, ставши головним джерелом новин у багатьох країнах світу. Це констатує зниження ролі традиційної журналістики та посилення суб’єктивності і постправди в медіа і політиці.
Кореспондент з питань культури Ян Янгс відзначає глобальну зміну ландшафту споживання новин. Понад половина опитаних (54%) у США тепер отримують новини з Facebook, X (колишній Twitter) та YouTube, що трохи перевищує показники телеканалів (50%) та вебсайтів/додатків (48%). Наприклад, повідомлення від подкастера Джо Рогана за минулий тиждень бачила майже чверть (22%) населення США. Це свідчить про те, що Америка наздоганяє країни Латинської Америки, Африки та Азії, де соцмережі вже давно популярніші за традиційні ЗМІ, і водночас збільшує розрив з Європою, де новини із соцмереж отримує значно менший відсоток населення.
Звіт Reuters Institute виділяє цікавий тренд: політики все частіше надають перевагу онлайн-розмовам з блогерами, які їм симпатизують, а не інтерв’ю з журналістами традиційних медіа. Політикам-популістам у всьому світі, як зазначено у звіті, “дедалі частіше вдається уникати традиційної журналістики та віддавати перевагу дружнім соціальним медіа, інфлюенсерам, подкастерам та блогерам”. Ці “дружні” джерела часто отримують ексклюзивний доступ до політиків, але рідко ставлять незручні запитання, що, на жаль, посилює поширення дезінформації або навіть гірших явищ.
Попри популярність, майже половина опитаних (47%) по всьому світу називають інфлюенсерів та онлайн-блогерів серед головних джерел поширення неправдивої чи викривленої інформації, що ставить їх на один рівень з політиками.
Це створює загрози для об’єктивності подачі новин та суспільної свідомості. Адже попри недоліки та проблеми, традиційна преса все-таки намагається демонструвати об’єктивність, в той час як блогери та інфлюенсери не вважають це доцільним.
Зростає й використання штучного інтелекту (ШІ) у чатботах для пошуку новин, причому серед молоді до 25 років цей спосіб удвічі популярніший, ніж серед інших вікових категорій. Однак більшість людей загалом вважають, що ШІ робить новини менш прозорими, точними та правдивими.
Цікаво, що всі вікові категорії опитаних визнають переваги традиційних відомих ЗМІ з багаторічною доведеною практикою точного та правдивого подання новин – навіть попри те, що вони не звертаються до них так часто, як колись. Це підкреслює важливість критичного мислення та вибору джерел інформації в сучасному цифровому світі.
Хоча сумнівно, що традиційні ЗМІ зможуть відновити свою провідну роль у формуванні суспільної думки, оскільки соціальні мережі можуть остаточно зайняти їхнє місце.
Ці дані свідчать про складну та динамічну еволюцію медіа, де нові технології та платформи змінюють звички споживання інформації, створюючи як нові можливості, так і значні виклики, особливо у контексті дезінформації та впливу популізму. Адже якщо контент телебачення проходив хоч якесь інтерсуб’єктивне фільтрування, то контент соцмереж є глибоко суб’єктивним, ще більше схильним до підкупу, ілюзорності, конспіративних теорій та чуток. І при цьому має багато мільйонний вплив на суспільство.
Залишити відповідь