У 2024 році на створення і трансляцію телемарафонів «Єдині новини» та «FreeДом» витратили 843 млн грн., котрі стали дуже корисними працівникам і підрядникам цих другосортних інфопродуктів, але дуже мало допомогли населенню країни захистися від російських інфодиверсій. Чи бодай засвоїти, що наш ворог – Росія, а не ТЦК, як це вливають у свідомість українців пропагандисти з Інтернет-простору, поки “Єдиний телемарафон” показує котиків і розповідає про перемогу.

Нинішня інформаційна політика України тріщить по швах. “Єдині новини” дедалі більше стають відірваними від реальності байками для дорослих у рожевих окулярах, котрі замовчують проблеми і розповідають тільки про хороше, або масштаби злочини росіян. Останнє – звісно, добре, але пересічні українці вже потребують новин, які реагуватимуть на найактуальніші виклики сьогодення та правильно пояснюватимуть українцям найболючіші теми.

Поки “Єдині новини” показують, як небайдужа бабуся ліпить паски на Полтавщині, росіяни бомбардують український інформаційний простір в Інтернеті нищівними меседжами.

“Україною керують не українці і хочуть винищити наш народ мобілізацією на війну!”

“В Зеленського мільярди сховані у криптовалюті а дружина українського президента купила прикрасу Cartier за 1 мільйон доларів”.

“Всі багаті від війни відкупилися, а гинути мають лише бідні!”

“Україна – найкорумпованіша країна світу, або Європи!” (А яка різниця?)

Це – лише верхівка айсберга російської брехні, котра поширюється Інтернетом і сотні разів потрапляє на очі українцям в Telegram, Tik Tok та You Tube. Але “Єдиний телемарафон” не захищає від інфодиверсій, не розповідає, де тут брехня і хто, та з якою метою це поширює. Не пояснює, що все це – неправда і не наводить доказів та спростування.

Ці фейки давно спростовані українськими фактчекерами, але, будьмо відвертими, хто на їхні сайти заходить? – Жменька критично мислячих людей?

Натомість мільйони глядачів “Єдиних новин” не бачать в ефірі жодних спростувань не лише цих, але й сотень інших фейків про Україну. Ще раз: “Єдині новини” не спростовують російської пропаганди і не пояснюють  мільйонам глядачів критично важливої під час війни інформації.

Держава не спромоглася не те, щоб самостійно створити якісні фактчекінгові телепередачі – але й хоча б надати телевізійний ефір для тих українських фахівців з інфогігієни, фактчекінгу та медіаграмотності – котрі роками успішно займаються боротьбою з російською пропагандою та викривають московську брехню. І роблять це – щоб у нас не повторився 1919 рік, коли чи понад пів країни повірили у московську пропаганду про “банди Петлюри”, “український буржуазний уряд”, “погроми, вчинені українцями” та спокусилися популістичними обіцянками про “землю селянам”. Як наслідок – не знайшлося достатньо охочих вступати в лави армії УНР, захищати Батьківщину та українську республіку. Тогочасна українська влада програла війну зі свідомість власного населення – воно її в більшості вже не підтримувало, розпорошившись на симпатії до різношерстих отаманів, більшовиків, махновців і тд.

Сьогодні купка ентузіастів українського фактчекінгу, зокрема – Дослідницько-аналітична група InfoLight.UA, викривають російську брехню та намагаються донести її українським громадянам в села та містечка. Щоб прості українці не вважали, так як їх переконують невідомі джерела в Інтернеті, що “ТЦК – гірший ворог за росіян”, а “Україна – така наскрізь корумпована, що простому чоловіку нема за що воювати”.

Українських військових вже б’ють ногами на вулицях столиці і роблять це – українські підлітки – майбутнє нашого народу. Але “Телемарафон” не робить жодних висновків та не бачить загроз, до чого це веде і чим закінчиться завтра, якщо негайно не змінювати інформаційну політику в Україні. Краще ж показувати котиків і бізнес-стартап переселенців.

До речі, “Єдині новини” одного разу показували, як переселенці відкрили ферму на заході України, скориставшись державним кредитом у 200 тис. грн. Журналісти та автори “Телемарафону” не посоромилися показати подружжя дуже не бідних переселенців, в солідному брендовому одязі, з силіконовими губами, з дорогими прикрасами, котрі розповідають, як відкрили бізнес на новому місці. Тверезим українцям очевидно, що ці люди мали чималі попередні статки й запустили проект точно не лише за державні 200 тис. грн. Але ж треба показати хоча б щось, на тему: як держава допомагає переселенцям відкрити успішний бізнес. Навіть якщо ці люди – мільйонери.

Якщо “Телемарафон” не почне хоча б частково боротися з російською пропагандою, котра добре замаскована під “голос простого народу” з бездоганною українською – ми втрачатимемо підтримку українців, котрі дедалі більше зневірюватимуться і діятимуть за закликами ворожої агентури.

Якщо автори “Телемарафону” не вміють самі – варто дати можливість робити тим, хто давно досяг успіхів у протистоянні та розвінчуванні російських фейків. Але не треба допускати, щоб в Україні знову повторився 1919 рік, а сама ідея української державності вселяла в задурманених ворожою пропагандою українців апатію та зневіру. А все тому, що хтось просто хотів роками отримувати державні гроші за створення неякісного інформаційного продукту, котрий не приносить Україні користі в обороні свідомості нації та інформаційного простору держави.

Автор: Майданюк Валерій

Залишити відповідь