Чимало новин насправді можуть бути прихованою рекламою, котра маскується під “незалежний матеріал”, щоб виглядати авторитетніше.

Джинса – це термін, який використовується для позначення прихованої реклами, замаскованої під звичайний інформаційний матеріал. Її метою є непомітне просування певного бренду, товару, послуги або політичної сили. Розпізнати джинсу буває досить складно, адже вона часто маскується під якісні журналістські матеріали. Проте, існує ряд ознак, які можуть допомогти вам ідентифікувати приховану рекламу:

1. Згадки та акценти:

  • У матеріалі згадується лише одна торговельна марка (політична партія, прізвище кандидата) або інша виставляється як свідомо програшна.
  • Матеріал повністю присвячено економічним чи політичним досягненням бренду, причому без жодної критики або альтернативної точки зору.

2. Відсутність інформаційного приводу:

  • Матеріал не має явного інформаційного приводу, тобто не пов’язаний з конкретною подією, фактом або проблемою. Він може бути присвячений загальним темам, які, проте, пов’язуються з певним брендом.

3. Однобоке висвітлення конфлікту:

  • У матеріалі, присвяченому конфліктові, відображена позиція тільки однієї сторони, інша ж сторона або повністю ігнорується, або представлена у негативному світлі.

4. Проблема та її “вирішення”:

  • У матеріалі окреслюється певна проблема, а її розв’язання пов’язується з конкретним брендом, який нібито пропонує найкраще рішення.

5. “Експерти” та їх “компетентність”:

  • У матеріалі фігурують сумнівні експерти, які не мають достатньої кваліфікації або ж є заангажованими.
  • Представник компанії (бренду) виступає як експерт, часто не у своїй темі, що викликає сумніви у його компетентності.

6. Нагороди та “успіхи”:

  • У матеріалі йдеться про нагороди, перемоги в бізнес-рейтингах або конкурсах, а також про успіхи бренду/компанії у сфері благодійності. Проте, ця інформація може бути перебільшеною або ж не відповідати дійсності.

7. Розміщення та рубрики:

  • Матеріал найчастіше розміщується в рубриках: «Думка», «Новини компанії», «Позиція», «Актуально» тощо, де читачі менш пильні до рекламного характеру інформації.

8. Повторення та “авторство”:

  • Ідентичне повторення матеріалу в кількох джерелах може свідчити про замовний характер публікації.
  • Матеріал може виходити за підписом журналіста-новачка (практиканта) або під псевдонімом, що може свідчити про небажання автора пов’язувати своє ім’я з джинсою.

Знаючи ознаки прихованої реклами ми зможемо захиститися від шкідливого впливу дезінформації, уникнути гачка шахраїв, зберегти свої гроші та вільну від маніпуляцій свідомість.

Автор: Майданюк Валерій

Залишити відповідь