Брехня в медіапросторі буває витончена і надзвичайно подібна на правду, проте не меншу небезпеку становлять і примітивні фейки, які вигадують відверто абсурдні небилиці, в котрі вірять тисячі українців.
Інтернет та You Tube засипані абсурдними матеріалами, котрі псевдоблогери створюють задля збільшення переглядів, якими б неймовірними вони не виглядали.
Частина цих фейкових матеріалів зроблені неприховано грубо зі використанням голосу штучного інтелекту чи навіть Google Translate, який читає та перекладає вголос написані росіянами тексти. Одним з яскравих прикладів є матеріали зазначені на скріншотах ресурсу “НАС. Інфо”, де задля привернення уваги використані скандальні та шокуючі заголовки про події, яких насправді ніколи не було.

Ні, ЗСУ не розвернулися на Київ, як би не мріяли російські автори таких матеріалів, а Зеленському не оголосили імпічмент і це НЕ шок і Не сенсація, а звичайнісінька брехня.
Найгіршим є те, що автори таких матеріалів вважають глядачів своєї аудиторії розумововідсталими і не соромлячись створюють безглуздий контент. На жаль навіть безлаберним російським пропагандистам та доморощеним провокаторам вдається зібрати десятки тисяч переглядів і посіяти свою пропаганду серед українців.
Пропагандисти знають, що від 60 до 80% людей читають лише заголовки та не дочитують новину до кінця. Тому клікбейтні заголовки немов наживка закидаються, щоб спіймати українців в час інформаційної війни. Клікбейтні заголовки швидко привертають увагу, спекулюють на болючих темах – корупції, мобілізації і тд, але не дають повної картини ситуації, перекручуючи зміст проблеми.
Варто усвідомлювати, що в такий спосіб нашими емоціями маніпулюють за допомогою заголовків та візуального контенту. Емоційно забарвлена лексика, великі букви, слова «сенсація», «ЗРАДА», «ШОК», узагальнення на кшталт «всі», «ніколи», «завжди», і тд подразнюють больові точки читацької аудиторії. Котра в свою чергу, хоче подолати мовчання офіційних джерел та порушити невизначеність, котру ніколи не розкривають офіційні ЗМІ в умовах війни.
Враховуючи, що більшість людей читають інформацію з телефонів під час занять іншими справами, не завжди є час читати вдумливу, розлогу аналітику. Тому заголовки, короткі описи на 2-3 речення, короткий «відосик» чи просто мем з фразами «Читати всім», «Це підірвало Інтернет» і тд., стають небезпечним середовищем для поширення фейків. А коли нас зачіпають емоції, коли ми впадаємо в емоційну «яму», наше раціональне та логічне сприйняття дійсності блокується.
Рекомендації:
Варто відмовитися від споживання клікбейтних новин та заголовків з емоційно забарвленою лексикою. Слід запитати себе: кому вигідно викликати у нас саме ці емоції? Особливо обережно ставтеся до заголовків, які закликають нас до дій проти обороноздатності власної держави.
Пам’ятайте: клікбейтні заголовки, які обіцяють сенсацію, зазвичай не містять ніякої сенсації, нічого нового і цікавого.
Якщо кілька разів помітили, що медіа, група у Facebook, Telegram чи You Tube-канал поширюють клікбейтні заголовки та маніпуляції – варто відписатися від маніпуляторів, котрі з метою власної вигоди дурять нам голови.
Автор: Валерій Майданюк
Залишити відповідь