Левову частку неправдивих новин та маніпулятивних матеріалів, можна визначити з першого погляду – буквально за 2 секунди, якщо знати базові принципи інформаційної гігієни.

Інтернет та телеграм-канали бомбардують нас потоками інформації, значна частина з якої є або брехнею, або маніпуляцією, або рекламою, котра також є своєрідною формою маніпуляції. Щоб розібратися у правдивості інформації, потрібно добре володіти темою, а не всі мають на це час. Але є низка неправдивих новин та інформаційних матеріалів, маніпулятивний характер можна визначити з першого погляду – буквально за 2 секунди, якщо знати критерії інформаційної гігієни. На базі цих знань можна уникнути левової частки поширених в Інтернеті фейків, впізнавши їх вже за назвою та формою подання інформації.

Одним з таких критерії є сенсаційність з кричущими заголовками і неодмінними позначками «Шок!», «Сенсація», «Скандал» і тд. Заголовки відеоматеріалів та новин з назвами типу «В холодильнику виявили труп Путіна», «Шок! США зливають Україну», «Експерт розкрив правду про причини війни в Україні!» і тд. – є відверто маніпулятивними і клікбейтами. Клікбейтні заголовки – це інформаційні наживки, створені лише для того, щоб ви клікнули на новину чи відео і перейшли за посиланням – а далі вже не важливо, бо на вас вже заробили на відвідуваності сайту чи просто збільшили за ваш рахунок кількість переглядів, яка потім конвертується в гроші.

Здебільшого, потім виявиться, що ніякої сенсації там немає, а є просто чиясь суб’єктивна і погано обґрунтована думка, щодо актуальної теми. Кричущими заголовками автори контенту маніпулюють нашою свідомістю, зацікавлюють вигаданою або перебільшеною сенсацією і просто заробляють гроші на наївних глядачах. Реальність насправді не така, які її описують маніпулятори у клікбейтних новинах. Всі новини із заголовками в стилі «Ви не повірите…», «Виявилось, що», «СЕНСАЦІЯ», «Читати всім!», «Стало відомо», «Шокуюча правда», «Це підірвало мережу» – зазвичай є маніпуляціями. При цьому ще й подані в максимально примітивній формі. Бачимо клікбейтні заголовки – не піддаємося на маніпуляції і оминаємо їх.

Ще однією рисою фейків та ознакою маніпулятивних заголовків є капслоки –слова написані ВЕЛИКИМИ літерами. «ШОК», СЕНСАЦІЯ» і  тд. – все це форма маніпуляції та привернення уваги. А для чого автори контенту хочуть привернути нашу увагу? Щоб ми повелися на інформаційну наживку, перейшли на їхній сайт чи канал і дали їм заробити. Авторитетні новинні та аналітичні медіа, які дотримують стандартів журналістики і прагнуть доносити читачам виважену правду – уникають використання клікбейтів та капслоків у своїх заголовках.

Однією з ознак фейків та маніпуляцій є яскраво виражені емоції та образи у заголовках: «Шабаш в Киеве: Нацисты пытались захватить храм УПЦ МП», «Зажерливі капіталісти грабують народ!», «Бендеровци распяли мальчика в трусиках» і тд. Емоційно упереджена новина – спосіб з нормальної людини зробити ідіота, блокуючи її розум емоціями: викликати злість, обурення, гнів, розчулення і вказати на винних. А емоційна лексика: перебільшення, надумані епітети, негативно забарвлені слова, відверті образи, клички є прямими ознаками маніпуляції. Якщо ми бачимо, що автори контенту застосовують до нас маніпуляції – навіщо читати чи дивитися їхні матеріали і сприймати їх серйозно?

Емоції, образи, клікбейтні заголовки, часто ВЕЛИКИМИ літерами, які нам повідомляють про якусь «сенсацію» і «всю правду про…» – це лише верхівка айсбергу маніпуляторів і далеко не весь перелік явних ознак маніпуляцій, помітних з першого погляду.

Але знаючи ці критерії – можна з самих лише заголовків, за кілька секунд, з першого погляду розпізнати значну частину маніпуляцій в Інтернеті й оминути їх стороною.

Автор: Валерій Майданюк

Автор: Майданюк Валерій

Залишити відповідь