росія продовжує активно використовувати медіа для просування своїх наративів у західних засобах масової інформації, підмінюючи теми і викривлюючи сприйняття своєї агресії. Західні експерти застерігають, що такі дії можуть призводити до зміни громадської думки на користь агресора, як це сталося під час нещодавніх подій у Криму. Про це, зокрема, пише Голос Америки в своєму матеріалі “росії далі вдається просувати свій наратив про Україну у західних ЗМІ. Останній приклад – з Криму”.
Підміна суті подій
Прикладом цього є висвітлення удару американською зброєю по Центру космічного стеження та зв’язку в тимчасово окупованому Криму. Міністерство оборони України підтвердило ураження, яке знешкодило важливу військову складову системи супутникового зв’язку та навігації, що допомагала росіянам цілитися по цивільних цілях у мирних містах. Натомість низка провідних західних ЗМІ цитували російську сторону, котра наголошувала на постраждалих, які у момент ураження відпочивали на пляжах окупованого росією українського півострова.
Фабіян Гоффманн, науковий співробітник Університету Осло, звертає увагу на те, що кадри на відео з ураження ракети зовсім не схожі на цілеспрямований напад, а радше на результат перехоплення. Джо Ліндслі з WGN Radio вказує на те, що англомовні ЗМІ, копіюючи російські заголовки, сконцентрувалися на втратах цивільних, замість висвітлення знешкодження стратегічного військового об’єкту, який допомагав росіянам щоденно вбивати мирних мешканців України.
Що відбулося насправді?
23 червня ЗСУ атакували військові об’єкти в окупованому Криму американськими ракетами ATACMS. Російські солдати умисно збили одну з них над пляжем, де знаходилися сотні цивільних, що підтверджує аудіоперехоплення. Це було свідомою провокацією з метою блокування надання Україні ракет ATACMS, але план команди Путіна виявився провальним.
Ми писали про це та наводили запис перехоплення розмов російських солдат.
Дослідження InfoLight.UA
Дослідницько-аналітична група InfoLight.UA оприлюднила дослідження, яке аналізує топ-40 українських публічних осіб, чиї цитати найчастіше використовуються російською пропагандою. За період з 26 травня по 25 червня 2024 року було оброблено 27 500 новин на п’яти найбільш відвідуваних російських сайтах. Серед найцитованіших виявилися Олег Соскін, Сергій Кривонос, Олег Старіков, Мар’яна Безугла та Ігор Лапін. Російська пропаганда технологічно використовує цитати українських діячів для створення наративів, вигідних кремлю.
З вищенаведеного випливає, що не можна займати щодо того, що поширюють російські ЗМІ позицію ігнорування. Хочемо ми того чи ні, але BBC, The Guardian, CNN та інші опублікують і російську точку зору на події. Тому вкрай важливо мінімізувати можливість для використання росією українських публічних осіб для поширення дезінформації. А також вчасно реагувати на перекручені, вирвані з контексту цитати українських діячів в російських медіа.
Висновки
Російська пропаганда продовжує використовувати маніпуляції для досягнення своїх цілей, спотворюючи реальність та намагаючись вплинути на громадську думку на Заході. Важливо, щоб журналісти та медіа-організації усвідомлювали ці загрози та прагнули до об’єктивного висвітлення подій, зокрема у контексті війни росії проти України.
При цьому об’єктивність полягає не в тому, щоб просто подати точку зору обох сторін і віддати визначення правди на бік читача. ЗМІ мають займати проактивну позицію щодо дезінформації та надавати лише перевірену інформацію.
Залишити відповідь