У лютому 2024 року український інформаційний простір зазнав масованої атаки дезінформації, спрямованої на підрив довіри до державних інституцій. Основним вектором атаки стала теза про нібито нелегітимність української влади. Дослідницько-аналітична група InfoLight.UA провела моніторинг і аналіз цих кампаній, використовуючи як звичайні методи, так і систему відстеження на базі штучного інтелекту.
Одним з найбільш виразних прикладів дезінформації лютого стала кампанія, що стверджувала про нібито нелегітимність української влади після 20 лютого. Цей наратив активно розповсюджувався російськими та деякими українськими медіа, а також у соціальних мережах, сприяючи розпалюванню суспільних настроїв. Варто зазначити, що цей наратив з’явився на тлі заміни Головнокомандувача Збройних сил України, що сприяло створенню напруженої атмосфери.
Журналісти видання Бабель провели детальний розбір цих дезінформаційних повідомлень, спростувавши їх як антиконституційну маячню. За їхніми словами, твердження про втрату легітимності української влади в травні 2024 року не відповідає конституційним нормам, оскільки в умовах воєнного стану через російську агресію будь-які вибори заборонені, а тому президент і Верховна Рада продовжують працювати.
Секретар РНБО Олексій Данілов у інтерв’ю “Бабелю” підкреслив, що тема нібито втрати легітимності української влади буде активно розкручуватися Росією навесні з метою дестабілізації ситуації в Україні. Це підтверджується аналізом експертів і юристів, які детально аналізували конституційні норми та законодавство України.
Юристи пояснили, що в умовах воєнного стану не можуть бути припинені повноваження основних органів державної влади, включаючи Президента та Верховну Раду. Вони продовжують виконувати свої повноваження в повному обсязі до наступних виборів, що стане можливим лише після завершення воєнного стану.
Також, виходячи з Конституції України, Президент країни виконує свої повноваження до вступу на пост наступного новообраного Президента України. Аналогічно, Кабінет Міністрів та Верховна Рада продовжують свою діяльність до формування нового складу уряду та складання присяги новими депутатами відповідно.
Це підкреслює важливість принципу безперервності або «принципу континуїтету» влади, що гарантується Конституцією України. Цей принцип забезпечує, що не може бути вакууму в найвищій державній владі навіть у мирний час, а тим більше під час війни.
Окрім цього, конституційні експерти та юристи наголошують на тому, що Конституція України та законодавство передбачають можливість проведення виборів лише в безпечних і стабільних умовах, що виключає можливість їх проведення під час воєнного стану.
Інформація, отримана Дослідницько-аналітичною групою InfoLight.UA, також вказує на те, що за поширенням цих наративів стоять визначені мережі та публічні особи, координація діяльності яких ведеться з Москви. Це підтверджує цілеспрямований характер дезінформаційних атак, спрямованих на дестабілізацію ситуації в Україні.
Водночас, Комітет з розвідки при Президенті України, повідомив про активне розгортання дезінформаційної кампанії, спрямованої на створення конфліктів всередині країни та провокування масових заворушень. Проте оприлюднена назва, “майдан-3”, викликала широкий негативний резонанс в частини українського суспільства, змістивши акцент з суті проблеми (російська провокація) на зовнішню характеристику (назва).
В лютому 2024 року, окрім поширення наративів про нелегітимність української влади, активізувалися мережі російської агентури, орієнтовані на зрив мобілізаційних процесів в Україні. Ці мережі використовували згаданий наратив як аргумент, стверджуючи, що “нелегітимна влада” не має права залучати громадян до участі у військових діях, що ще більше посилювало розповсюдження дезінформації.
Ця діяльність призвела до серії гучних скандалів і соціальних протестів, зокрема, до подій в Космачі та мітингу в Тернополі. В соціальних мережах та на деяких інформаційних ресурсах з’явилися заклики до фізичної ліквідації працівників територіальних центрів комплектування (ТЦК), а також непідтверджена інформація про нібито “ліквідацію повстанцями” 4 працівників ТЦК.
Особливо занепокоєння викликає той факт, що під виглядом правозахисної діяльності такі мережі прикривають свої справжні інтенції посвідченнями журналістів та представників громадських організацій (ГО). Це свідчить про високий рівень організованості та замаскованість диверсійної діяльності, спрямованої проти державної безпеки України та її обороноздатності.
Такі дії російської агентури, в тандемі з поширенням дезінформації про нелегітимність влади, становлять серйозну загрозу не тільки для інформаційного простору, але й для національної безпеки України.
Висновки дослідження InfoLight.UA та розслідувань журналістів підкреслюють необхідність критичного ставлення до інформації, що поширюється в інформаційному просторі, та активної роботи державних інституцій, громадянського суспільства та медіа у боротьбі з дезінформацією. Спільні зусилля дозволять захистити інформаційний простір України та зміцнити довіру до державних інституцій.
Залишити відповідь